JellyPages.com

me mrs.ss ^^

me mrs.ss ^^

Sunday, 30 December 2012

seharian lepak

aktiviti aku di mulakan seawal pagi pegi uma member tuk buat berokbok a.k.a bubur jagung~
kmi betiga ja~
aku, c yatt n c ria~
kmi bertapah d uma c ria~
member aku sorang ne daa kawin~
cuma kmi ja yg x kawin n still single mingle lagi~
hohooo!!
lps jak dr aktiviti masak2 d uma member aku n member sorang pegi bandar tuk jumpaa member d abc~


ne pic aku dgn bff c yatt~


ne laa mereka my BFF dr form 1 until now~~
i love all :)


lps tu, ari ne sngt seronok dapat jumpa kwn2 lma yg da bethn2 x jumpa~
happy laa juga~
ramai member ckp aku da bnyk brubh~
semua ckp jerawat aku mn??
cute lg kunuk kalu jerawat ku~
alahai~!!!
agak2nya jerawat ku tu pemanis bhaa ne~
hahaha~
 ok next!! (cita bw ne yg x syok!)

alahai saida~
engko yg berharap dpt jodoh orng lain plak yg dapat~
kini aku jadi orng tgh~
alahai saida!!!
xpa, bnyk kn bersabar~
jodoh itu pasti~~
bnyk2 kn berdoa ja semoga ada seseorang hadir buat engko ceria n bahagia saida~~
yakin laa bahawa jodoh itu pasti bg ku!!
huhuuu!

Friday, 28 December 2012

tuk apa kembali lg

tuk apa kmu kembali lg????
dunia ne memang roda~
pejam celik x rasa pon daa lma~~
alahai~~~~~!!
bgni cita nya td aku
bru balek jumpa c dia~
yg pena bertatah sangkut d hati laa katakan~
hohooo~
smlm x-3 thn lps muncul kmbali~
mlm ne plak x-4 thn lps tetiba kol nak jumpa~
tekejut juga td~
sbb ada member sorang ja aku dgn lembut ati mo kuar~
entah laaa~
x rsa happy pon cuma rasa heran mo juga dia jumpa aku balek~
akhirya setelah 4 thn dr mulut nya mnta maaf gan aku~
hohoo!! gentleman laa juga katakan~ 
pndai ludah lap balek~
alahai, tuk apa ko muncul balek mr.BB~
apapun ayat yg cuba ko smpaikan, aku tetap dgn prinsip ku~
aku x kan patah balik lg~
ne prinsip hidup ku~
cukup laa kita hnya kawan~
saida!!!
go on gurl!!



thats true!!

ah!! lg sorang da tunang cri aku balek!
tuk apa ko kembali wahai manusia???
da tunang kn~
rasanya xperlu laa cri aku lg~
xpasal2 tunang ko cari aku plak~
 ne hidup ku!
penuh dgn fitnah yg entah apa2~

apapun yg terjadi jom mulakan hidup baru~
tutup cita lma~~
mulakan dgn sesuatu yg baru ^____^




Thursday, 27 December 2012

blah~blah!!!




perlu ka ingat kisah silam yg buat kita luka parah yg parut xkn hilang smpai bila2??
perlu ka kemaafan dari kita??
perlu!! sbb sya suka maaf kn orng! sya x suka smpn dendam walau sejahat mn pon orng tu buat gan sya!!
oh tidak!!
jauh kna perasaan ini~
dia dtng kembali!!
aku cuba lawan tp aku x mampu~
come on saida, make it easy!!
buat budu jaak~
ko plak yg lbh2 ne~
apa motif dia muncul balek???
buat pkran ku becelaru~
aku x tenang di buatnya~~
aku tewas sbb tetgk gmbr d fb yg pena aku amek kn tuk dia~
gmbr tu ada, gmbr 3 thn lps~
tolong laa jauh dari idup ku ~
3 thn aku cuba berdiri kembali menerusi jiwa yg luka parah krna mu~
smpai ari ne perasaan tu dtng~
napa ne! ku x mampu jauhkn perasaan ne, aku x mampu lawan! aku x mampu lupakan!!
ckup laa~
time accept d fb bukan main xda perasaan, lps chat gan dia ati trus rasa lain~
dia bukan sapa2 lg~
yg berlalu biarkan berlalu saida!!
ko ada kehidupan sndri skg!!
come on saida!!




Tuesday, 25 December 2012

AKU bukan memilih

aku bukan memilih~~

itu laa yg sering aku ungkapkan kpd kwn2 if tnya napa bf xda~
hmpir 3 tahun hidup single mingle~
kdng2 rsa sunyi juga~
tp, bg aku daa normal~
kena sibuk kn diri bru x tepkr semua tu~
tension juga kalu kwn tnya trus~
tp kdng2 jeles juga kwn2 yg ada bf~
rsa cm bhgia sbb ada yg jga n syg~btl kn??
xpa laa~lain orng lain cara~
huhuuuu~
member2 sering tnya kat aku mcm situasi ne

A : da ada bf kaa blum??
SS : aku xda bf pon~sapa laa nak aku ne~
A : ya laa tu~
orng mcm ko ne mustahil xda~
SS : orng mcm aku ne la yg mustahil ada wei~ (gelak dlm ati)
A : apa juga yg ko cri ne cedaaa~
kalu ada dpn mata sapu jaa bhaa~
manusia juga tu~
SS : kalu laa ada dpn mata, skg juga aku sapu bhaa~ (gelak sma2)
A : apa juga yg mo memilih ne ceda, tiap kali ko balek cuti aku tnya ada ka uda bf, 
ko msti jwb single is better~
memang bha single tu bgs~cegah maksiat laa katakan~
tp ko x rsa sunyi ka kalu single~memilih juga ko ne kali~
cari2 laa juga ko bf bhaa~
SS : aku x cari bf tp aku cari bakal IMAM ku (jawab dlm ati) :)

bgni laa situasi if asyik jumpa kwn lama~
bkn kwn ja, family, pcik2, mcik2 n kazen2 pun tnya bnda yg sma~
entah laa~~~
susah mo ckp, aku daa try bnyk kali tp x bole~
maybe ada hikmah aku mcm ne~
in sha ALLAH dgn izin if ati da tebuka n dpt yg sesuai aku trus mo kawin ja~
bru rasa kemanisan cinta if uda kawin bukan gtu????
xpa laa, aku hnya mampu merancang~
in sha ALLAH pnjang umo tahun dpn 24 januari ne umo da 23thn~
neway, jodoh maut d tgn ALLAH~

Sunday, 23 December 2012

aku d awam biru


ah, ne laa dia lcct air asia @ kuala lumpur~
jom tgk gmbr2 bw ne ~~~~~~~~>


begini laa suasana d lcct, x bnyk anak kapal sbb da bnyk belepas td~
time ne aku da berada dlm anak kapal~
kapal ne tgh bejalan mo belepas ke awan biru~
sempat lg amek gmbr~
sekitar jam 3.40 pm~


pic. no 2 sya ambil time kapal siap belepas naik ke awam biru~~


  naik n trus naik ke awan biru


 dan trus naik lg~~


taraa!! daa berada d atas awan biru~~
mcm cita dragon ball laaa plak~~
kalu laa tingkap tu bole buka kn best~
dpt juga pegang awan2 tu~
hahahaa~
awan bole ka d pegang??? (confius)
sekitar jam 4 pm


dan anak kapal trus naik ke atas lg~
yg ne xtau laa brapa ketinggian dr tanah~
pilot x bgtau~
kalu naik MAS selalunya pilot akan bgtau kita berada d ketinggian brapa n berada d mn~
skitar jam 5pm


cantik x?? begitu indah ciptaan illahi kn~
yg ne sekitar jam 5.50pm~
n suda berada d bumi sabah~
sbb matahari mo tebenam suda tuu~~


sya paling suka suasana ne~
yg ne sekitar jm 6.10 pm~
telah msk waktu magrib bg wilayah tawau sebelum mendarat 10 minit lg~
begitu indah kn~


wahhh!!! sya da nmpak tawau!!
eh, tawau aku datang laaaaaaa!!!!
melonjak nyaa ati~~
lalalalaalaaaa~




anak kapal mo mendarat daa time ne~
saat2 genting gni laa yg aku paling aku takot~
aku selalu bayangkn kalu laa anak kapal ne mendarat x lepas~
x pasal2 nyawa aku melayang kali~
xpaa, tu urusan tuhan~
hidup mati semua ALLAH tentu kn~
Dia yg memudahkan perjalanan kita~
landing punya landing jantung ku berdegup kenyang time ne~
bnyk beristifar ja sambil tangkap gmbr~ hehe 




taraaaaa!!
nmpk x ne??
sya daa smpai laaaa~
yg ne laa pesawat yg bawa sya balek tawau~
comel gtu sbb pesawat ne kaler hijau ^__^
kaler kegemaran syaa~~
tenkiu kapal sbb hntr sya balek kmpung~
hehehehe~
tau x, wktu kuar jaa dr pintu pesawat aku rsa mcm mo menjerit ja yg aku da smpai tawau dgn keadaan angin yg kencang!!!
kalu laa orng belakang aku xda time tu, memang aku menjerit yg aku daa selamat smpai tawau~
TAWAU AKU DATANG~
mo ckp mcm tu sebenarnya~
hehehehe~~
(gila sudaa, mcm kebaruan dtng tawau)
hahaha~
bukan apa, 8 bulan x balek kmpng rsa mcm 8 tahun plak~
huahuahauaa~~

neway thankz to ALLAH sbb permudahkan perjalanan sya~
hampir 2 jam 45 minit perjalanan menuju destinasi~
ALHAMDULILLAH~

bhaaa, sya da selamat smpai~
ari ne cita sya d pesawat, esok2 sya update plak apa aktiviti sya d kampung~~
bapak sya pon daa tggu kat balai ketibaan~
jumpa lagii~
byeee ^___^

Thursday, 20 December 2012

jom balik kampung!! ^___^



gumbiranya hati~
x sabar mo balik besok~
tawau aku datang!
lalalaalalalaaaaaa~~


esok sya naik anak kapal no AK5740~
xpena lg naik anak kapal yg ne~
harap2 pramugara n pilot dia encem2~hahahahaa
(mcm laa dpt tgk sapa pilot ) >___<
n esok sya duk tepi tingkap lg~
yg x best nya asyik2 dpt duk tepi sayap ja~
sakit telinga kot~
huhuuuuuu~


ne laa pemandangan if sya duk tepi tingkap n duk sebelah sayap kapal~
cantik kan???
ne sya amek time sya duk tepi sayap juga~
kalu fligth pagi or petang sya x tido~
sya menikmati pemandangan ciptaan ALLAH~
sejuk ja mata tgk~
x sangka dpt juga naik atas awan biru~
heheheee

kosong???
yg ne x packing lg laaaa~~


ah!! yg ne da siap packing~~
x bnyk pon brng nak bw~
bw bju yg penting jak~
kat uma bnyk lg bju~
kredit to bunga asyiqin sbb pnjam kn beg yg lawa ne~
main tarik jak beg ne x pyh mo angkat2 lg~
senang, aku pon x laa juga keberatan mo usung~~

untunglaaa beg ini dapat pegi sabah~
tuan dia blum pena pegi lg~
melancong sakan tau beg ne~
hahaahaha~

apapun, semoga ALLAH permudahkan perjalanan saya esok selm 2 jam 30 minit~
in sha ALLAH selamat sampai tawau~!!
aminnnn  >______<



Saturday, 15 December 2012

kepada ALLAH aku berserah


Nazak atau sakaratul maut ialah suasana atau keadaan ketika hampir kematian. 
Setiap kita akan menghadapinya pada suatu masa nanti. 
Sakaratul maut adalah suatu keadaan yang sangat sukar dan menyakitkan. 

Nabi yang mulia pun merasa sangat sakit ketika menempuh sakaratul maut. 
Daripada Aisyah Radhiallahu anha berkata: "Aku melihat Rasulullah saw. sedang menghadapi sakaratul-maut dan di sisinya ada sebuah mangkuk berisi air, kemudian beliau memasukkan tangannya kedalam air sambil berdoa :
 "Ya Allah! berikanlah pertolongan kepadaku untuk menghadapi kepedihan mati dan sakaratul-maut". (Riwayat Tirmizi)

Mari amalkan doa ini, moga Allah memberi pertolongan dan kemudahan kepada kita pada masa menempuhi sakaratul maut nanti. 

“Allah humma haw win ‘alai na fii sakara til maut”.
(Ya Allah, permudahkanlah kami menghadapi sakaratul maut).

Jangan lupa meminta ampun kepada Allah di saat menhadapi sakaratul maut kerana pintu taubat masih terbuka selagi roh belum sampai ke halkom. Jika tidak dapat disebut dengan mulut, ucapkan di dalam hati, “Astagh firullah” atau “Ya Allah ampunkan dosa-dosa aku”.

Di ketika ini kalimah yang perlu sering dilafazkan ialah “LA ILA HA ILLALLAH”.

Diharapkan ada ahli keluarga yang akan mengingatkan dan mengajarkan kita untuk menyebut “LA ILA HA ILLALLAH” di saat genting sakaratul maut nanti.

Nabi saw. bersabda, “Sesiapa yang akhir ucapannya: لاَ إِلَهَ إِلاَّ اللَّه “Tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah”, dia akan dapat masuk syurga”. [HR Abu Daud 3/190. Lihat: Sahih Al-Jami' 5/432].

Ibnu Arabi, seorang ulama tasawuf dan ahli tafsir, waktu sedang sakaratul maut, anaknya telah mentalkinkan “LA ILA HA ILLALLAH”, beliau sebaliknya menjawab, " Tidak!!! Tidak!!! Tidak!!! " Kejadian itu sangatlah mengejutkan anaknya. Setelah agak lega sedikit, dia meminta air, lalu dihulurkan oleh anaknya. Anaknya bertanya, " Mengapa bapa menafikan kalimah syahadah? " Beliau menjawab, " Oh, tidak anakku, aku tidak mendengarnya melainkan suara syaitan yang mengajak aku megikut agama Nasrani dan Yahudi! "

Pada saat sukar ini juga, iblis pula akan datang berusaha buat kali terakhir untuk menyesatkan kita. 

Jika kita terpedaya dengan pujuk rayu iblis ketika sakaratul maut maka amatlah rugi kerana mendapat kesudahan yang buruk (Su ul hotimah).

Jika kita berjaya mengatasi tipu helah iblis ketika itu maka dapatlah kita kesudahan yang baik (Husnul hotimah).

Mari amalkan doa ini, moga Allah menolong kita untuk berjaya mendapat Husnul hotimah.

“Robbana la tu ziq qulu bana bak da iz hadai tana wahab lana mil ladunka rahmah innaka antal wahab”
(Ya Allah, ya Tuhan kami, janganlah kiranya Engkau pesongkan iman kami sesudah Engkau kurniakan kepada kami petunjuk. Anugerahilah kami rahmat kerana sesungguhnya Engkau Maha Pengurnia.)

“Allah humma tim lana bi husnil hotimah, Wala tah tim ‘lai na bi su il hotimah”
(Ya Allah, dapatkanlah kami kesudahan yang baik dan jauhilah kami dari kesudahan yang buruk) -


Kepada Allah berserah. 

hukum menyambut krismas bg orng islam



assalamualaikum~
 sya share sedikit ilmu yg perlu umat islam tau~
jom kita baca sedikit kisah d bw ne ~~~~>>>

Islam amat menggalakan sifat kasih sayang dan hormat-menghormati di dalam semua aspek kebaikan sesama manusia, sekalipun fahaman atau anutan mereka adalah berbeza. Walau bagaimanapun, Islam tetap meletakkan had dan sempadan apabila sesuatu perkara itu menjejaskan akidah penganutnya. Seperti yang telah disentuh di atas, sambutan Krismas adalah satu bentuk salah-faham dalam agama Kristian daripada 3 segi:

1. Mengikut buku Istilah Agama Kristian, Bahasa Inggeris – Bahasa Malaysia (di atas) mengatakan yang sambutan Krismas adalah sambutan ‘hari lahir Tuhan Yesus’. Jadi ini sama sekali bertentangan dengan aqidah Islamiah yang meyakini Allah itu Esa dan tidak berbilang.

2. Tarikh 25hb Disember bukanlah tarikh kelahiran Nabi Isa a.s. yang sebenar.

3. Tarikh 25hb Disember sebenarnya adalah sambutan kelahiran dewa matahari bagi orang-orang Romawi kuno, jadi sambutan itu adalah sebuah perayaan kabatilan.
Sambutan Krismas adalah sambutan syirik orang-orang Kristian menyambut kelahiran tuhan mereka ke dunia yang dipanggil dalam bahasa Ibrani sebagai “Immanuel” (“Tuhan menyertai kita”)5. Oleh sebab itu, Islam tidak membenarkan sama sekali umatnya untuk terlibat serta dalam apa juga bentuk sambutan hari Krismas, sama ada secara langsung ataupun tidak langsung walaupun hanya dengan mengatakan, “Happy Christmas” atau “Merry Christmas” sekalipun.

Hukum menyambut Krismas dalam apa bentuk sekalipun adalah haram dan ditakuti boleh membawa kepada syirik.
Oleh itu, hukum menyambut Krismas dalam apa bentuk sekalipun adalah haram dan ditakuti boleh membawa kepada syirik. Umat Islam tidak dibenarkan untuk tolong-menolong dalam melakukan ketidaktaatan kepada Allah s.w.t, seperti Firmannya:
“Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran.” (Qur’an 5:2)
Nabi Muhammad s.a.w. dalam satu hadisnya mengingatkan kita tentang meniru atau menyerupai ajaran sesuatu kaum yang lain, sabdanya,
“Barangsiapa menyerupai sesuatu kaum maka ia akan dibangkitkan bersama kaum itu.” (riwayat Abu Daud)
Maka dibimbangi jika ada di antara kita yang terlibat sama dengan penganut agama Kristian dalam menyambut Krismas, maka di akhirat nanti kita akan dibangkitkan bersama dengan mereka, wa nau’zubillah.
Kita sewajibnya mengelakan diri terbabit dalam perayaan kebatilan ini sebagaimana Firman Allah s.w.t:
“…dan apabila mereka bertemu dengan (orang-orang) yang mengerjakan perbuatan-perbuatan yang tidak berfaedah, mereka lalui (saja) dengan menjaga kehormatan dirinya.” (Qur’an 25:72)
Ada di antara ulama yang menafsirkan “perbuatan-perbuatan yang tidak berfaedah” termasuklah menyambut perayan-perayaan yang batil, tafsiran ini termasuklah tafsiran Mujahid dan Ibnu Sireen. Jadi sudah jelas kepada kita apa itu sambutan hari Krismas. Semoga kita bersama-sama dapat menyampaikan perkara ini kepada seluruh kaum muslimin dan muslimat agar dapat terhindar dari melakukan perbuatan-perbuatan yang tidak berfaedah lagi merosakkan akidah ini.

Friday, 14 December 2012

AL-'ADIYAT surah yg ke 100


ISTIMEWA KUDA KERANA KHIDMATNYA

وَالْعَادِيَاتِ ضَبْحًا(1) فَالْمُورِيَاتِ قَدْحًا(2) فَالْمُغِيرَاتِ صُبْحًا(3) فَأَثَرْنَ بِهِ نَقْعًا(4)فَوَسَطْنَ بِهِ جَمْعًا (5)


Terjemahan

[100: 1] Demi Kuda-kuda yang tangkas berlari dengan kedengaran nafasnya kencang.
[100: 2] Dan demi Kuda yang mencetuskan api dari hentakan kakinya. 
[100: 3] Dan demi kuda-kuda perang yang meluru menyerbu musuh pada waktu pagi.

[100: 4] Sehingga menerbangkan debu berkepul-kepul.

[100: 5] Lalu dengan kepulan debu itu ia menggempur di tengah-tengah kumpulan musuh.

pengertian & peristiwa bulan safar





Pengertian Bulan Safar
- Dari segi bahasanya safar membawa erti kosong dan dari segi istilahnya
bulan safar membawa erti bulan di mana orang-orang arab di zaman Jahilliah
keluar rumah untuk berperang setelah bebas dari bulan-bulan haram
yang diharamkan berperang
- Setelah kedatangan Islam, Rasulullah mengekalkan nama bulan ini dengan
nama bulan Safar sehinggalah ke hari ini.

Ada berbagai peristiwa yang berlaku di dalam bulan Safar. Diantara
peristiwa penting yang berlaku di zaman Rasulullah s.a.w dan wajar dikenang
oleh kita adalah :

Peristiwa di Bulan Safar
1. Persidangan Darul-Nadwah adalah Persidangan yang dianjurkan oleh pihak
Musyrikin Jahilliah yang terdiri dari pelbagai kabilah di Mekah. Persidangan ini
dianjurkan khas untuk menyekat, menekan dan melumpuhkan terus
pengaruh dan dakwah Rasulullah s.a.w

- Persidangan ini dipengerusikan oleh Abu Jahal dan dihadiri juga oleh Iblis
yang menyamar sebagai seorang tua dari Najad. Keputusan dari persidangan ini
Rasulullah saw dijatuhi hukum bunuh dan setiap kabilah hendaklah
menghantar seorang wakil yang terdiri dari pemuda yang paling gagah
untuk sama-sama membunuh Rasulullah saw.

- Oleh itu keluarga Rasulullah saw dari kabilah Bani Abdul Manaf tidak akan
mampu untuk membalas dendam terhadap semua kabilah-kabilah yang terdiri
dalam pakatan pembunuhan itu. Maka Allah ta'ala telah memerintahkan
Rasulullah saw keluar berhijrah dari Mekah ke Madinah.


Ada pendapat yang mengatakan bahawa Rasulullah mula keluar dari rumahnya
pada waktu malam di akhir bulan Safar dan ada pendapat yang lebih
masyhur mengatakan bahawa Rasulullah mula keluar dari rumahnya
pada bulan Rabi'ul Awwal setelah 13 tahun berdakwah di Mekah.

2. Rasulullah mula sakit satu lagi peristiwa penting yang berlaku di bulan Safar
ini ialah pada akhir bulan ini setelah kembalinya Rasulullah dari mengerjakan Haji Wida'
(haji terakhir Rasulullah saw) beliau mula ditimpa sakit.

- Beliau wafat pada 12 Rabi'ul Awwal tahun 11 hijrah. Rasulullah mula merasai
sakit yang berat sewaktu beliau di rumah isterinya Saidatina Maimunah r.a.

- Beliau telah memanggil kesemua isteri-isterinya yang lain untuk meminta
izin agar beliau dibenarkan diam di rumah Saidatina Aisyah r.a dan beliau
telah wafat di rumah Saidatina Aisyah r.a.

Wednesday, 12 December 2012

coretan isi hati saida AL-adiyat


saya adalah seorang yang sangat susah tuk meluahkn isi ati mcm ne~
buat msa ne rasa2nya perlu buat coretan mcm ne~ati infinity loneliness!!!

hati sangat sedih n pilu tiap kali cuti n orang sekeliling pulang ke kampung~ibarat kpla stress!!
namun dlaam ati sngt2 sedih sebb kmpng jauh~kena merintasi laut china selatan tuk smpai kmpng~~
hampir 8 bulan x balek kmpng, ALHAMDULILLAH, berkat kesabaran akhirnya aku dapat menjejak kn kaki ke bumi sabah minggu depan in sah ALLAH berkat izin Nya~
TAWAU AKU DATANG!!!
punya laa ati melonjak sakan dpt balek kmpng~
bg yg x merasa apa yg aku rsa duk jauh gan family bgtu sedih wei, tuhan jak yg tau betapa sedihnyaaa ati neeee~!! kdng2 mo balek kmpng kena pkr 10 kali~kalu laa duit tu ibarat daun yg gugur, tiap2 minggu aku balek kampng~
tggl 1 sem lg tuk aku meneruskan perjuangan di bumi semenanjung ne~
lps ne aku kembali semula ke tanah bumi kelahiran ku~
aku akan merindui tempat aku mencari ilmu~
hanya ALLAH swt tau sejak akhir2 ne aku selalu ngs sndri2 dlm bilik~kebetulan roomate ku jrang ada~
tiap kali lepas solat magrib aku mendoakan kedua ibu bapa n family ku d kmpng~sambil tgn menadah tgn di stu laa air mata selalu gugur~kdng2 smpai teesak2 o0oo~sejak akhir2 ne aku cpt sngt tersentuh (percaya x buat status ne pon air mata tgh mngalir) cengeng laaa ko ne saida~~hahahahah!!
cm mn x ngs kalu smbil bedoa gmbr mak ada kat dinding aku letak~comfirm laaaaa rindu weiii!
xpa, ati akan tenang jika air mata di biar kn bebas keluar~
kuatkan ati ini tuk menerima perjuangan hidup ku~~
YA ALLAH PERMUDAHKANLAH URUSAN KU, PERMUDAHKANLAH PERJALANANKU UTK MENEMUI FAMILY DI KAMPUNG~AMIN~~~